Tehnički SEO osnova je i temelj svake SEO kampanje. Bez toga ćete veoma teško uspeti da ostvarite pun potencijal. Zato smo se osvrnuli na ovu vrstu optimizacije kako bismo vam približili njen značaj i važnost.
Šta je tehnički SEO?
Tehnički SEO je proces optimizacije sajta koji omogućava pretraživačima da bolje razumeju sadržaj i indeksiraju stranice vašeg sajta u rezultatima pretrage.
Osim toga, tehnički SEO odnosi se na korisnike i njihovo korisničko iskustvo.
Za razliku od drugih vidova SEO optimizacije, kao što su On-page i Off-page, tehnička SEO optimizacija služi kao putokaz za pretraživače na važan sadržaj vašeg sajta.
Zbog čega je tehnički SEO važan?
Da bi rangiranje bilo uspešno, pretraživači treba da što bolje razumeju sadržaj na sajtu i njegovu strukturu. Kvalitet sadržaja na portalu može biti prvoklasan, ali ništa ne vredi niti pomaže kod rangiranja ako ste zanemarili tehničku SEO optimizaciju.
Tehnička SEO optimizacija je najvažniji element prilikom izrade sajta, nažalost, u većini slučajeva se zanemaruje, te dolazi do brojnih problema, kao što je brzina učitavanja stranice ili sajt nije prilagođen za mobilne uređaje.
Šta sve obuhvata tehnički SEO?
Tehnički optimizovan sajt obuhvata nešto drugačije aspekte, slično kao što lokalna SEO optimizacija ima svoj pravila.
Kada želite da proverite tehničke elemente, Google Search Console je odličan alat, ali ne i jedini koji vam pomaže u tome, takođe, evo na koje sve tehničke SEO aspekte treba da obratite pažnju.
Struktura sajta
Treba da bude jednostavno i lako za snalaženje, ujedno prikaže kako su organizovane stranice na sajtu. Suština je da korisnici u svega par klikova mogu da idu sa jedne na drugu.
Osim toga, dobra struktura omogućava da pretraživači lakše indeksiraju i razumeju sajt. Ovo je pogotovo važno kada su u pitanju veliki portali s mnogo proizvoda, poput e-commerce sajtova.
Poslednje što želite jeste da se na sajtu pojave orphan stranice (stranice bez ikakvih internih linkova koje vode ka njima).
Breadcrumbs navigacija
Ova navigacija poželjna je za korisnike. Osim što omogućava da u svakom trenutku znaju gde se nalaze na sajtu, izuzetno je dobra za SEO, pošto automatski koristi interne linkove u svojoj strukturi. Takođe dobar UX pomaže samoj optimizaciji.
XML Sitemap
Sitemap predstavlja datoteku putem koje internet pretraživači nalaze i indeksiraju sadržaj sajta i svaku stranicu. Sitemap se koristi da ukažete koji Guglu koje stranice su najvažnije. Postoji nekoliko vrsta sitemap-a, a koju ćete koristiti zavisi od vašeg sadražaja:
- Klasična sitemap – najčešći tip mapa koja se koristi na sajtovima.
- Video sitemap – uglavnom se upotrebljava ako sajt ima više video materijala i da pretraživači razumeju sadržaj.
- News sitemap – odnosi se na medijske portale koji potpadaju pod pravila Google News.
- Image sitemap – pomaže da Guglu nađe fotografije na sajtu.
Uz pomoć sitemap-e pretraživači će pružiti bolju vidljivost vašeg sadržaja prilikom pretraga.
U nekim slučajevima sitemap-a nije toliko bitna, ali samo ako je u pitanju mali sajt koji nema mnogo sadržaja. Za e-commerce je neophodna i veoma važna.
Indeksiranje
Stranice je moguće rangirati samo u slučaju da su indeksirane. Da biste proverili koje stranica vašeg sajta su vidljive, najbolje je koristite alat Screaming Frog.
Postoje plaćena i besplatna verzija. Uz besplatnu verziju možete da analizirate 500 url-va, dok vam plaćena donosi neograničene mogućnosti, a cena je 230 evra godišnje. Ako imate manji sajt dovoljna je besplatna opcija.
URL struktura
URL takođe može da izazove tehničke probleme ako nije dobro napravljen. Suština je da svaki url bude jasan i pravilno definisan. Zasigurno ste dosad nailazili na primere kada url u svom sastavu ima razne simbole, kao što su: ?, % i sl.
To neminovo utiče na mogućnost rangiranja, takođe korisničko iskustvo. Zato uvek obratite pažnju na ovaj deo.
Dupli sadržaj
Dupliran sadržaj čest je problem kod mnogih sajtova, naročito velikih portala, jer se dešava da pojedinice stranice sa sličnim sadržajem budu zavedene kao iste.
Ovo se ne odnosi samo na blog tekstove, već važi za opise proizvoda, kategorija i sl.
Zato prilikom pisanja tekstova i istraživanja treba voditi računa o svakom detalju. Jedan od boljih alata koji možete da koristite da biste proverili tekstualni sadržaj sajta je Raven Tools.
Ako imate problem sa duplim sadržajem, postoji tehničko rešenje za to i zove se Canonical tag.
Canonical tag
Svaki od pretraživača će biti zbunjen kada naiđe na dupli sadržaj, jer ne može da utvrditi koji od njih je važniji da bi ga prikazao u rezultatima pretrage. Upravo za to služi canonical tag, jer time označavamo verziju koja je relevantna.
Brzina učitavanja sajta
Ljudi su nestrpljivi i ne žele da čekaju.
Sigurno ne želite da dođu na vaš sajt, a da ga zbog brzine napuste. Znajte da će time zauvek da ih izgubite. To takođe važi za mobilne uređaje i Google. Cilj svakog pretraživača je da najbrže ponudi kvalitetan sadržaj.
Izvor: Portent
Zato i ne čudi zbog čega je brzina sajta jedan od važnijih faktora prilikom rangiranja i važi za svaku stranicu sajta.
Hreflang
Kod tehničkog SEO važan je hreflang. Odnosi se na višejezične sajtove i služi pretraživačima da razumeju koji jezik se koristi za stranicu.
Kada poratli imaju mnogo sadržaja i proizvoda, a ujedno rade na više tržišta veoma je bitno da se za svaku od njih koristi odgovarajući jezik.
Najpogubnije je da za englesku verziju upotrebiti srpski tekst ili obratno. Zato se preporučuje da najpre optimizujete jednu verziju, a potom drugu i tako ćete biti sigurni da je sve na svom mestu.
Nemojte se isključivo oslanjati na Google translate, jer se ključne reči razlikuju.
Broken links
Ova vrsta linkova utiče na to kako Googlebot analizira i nalazi stranice.
Ovo je usko povezano sa indeksiranjem, te je važno da svi linkovi budu ispravni, jer u suprotnom stiče se utisak da se sajt ne održava, a ujedno pojedine stranice neće biti indeksirane, pošto pretraživač ne može da dođe do njih.
404 stranice
Ovo su stranice kojima korisnik ne može da pristupi kada klikne na određeni link. To automatski frustrira posetioce koji napuštaju sajt, a time se utiče na bounce rate i Google prima signal velikog procenta napuštanja, što utiče na kredibilitet i poziciju.
Neretko se dešava kod internet prodavnica kada određeni proizvod više nije u prodaju, sklanja se sajta, ali ostaju linkovi koji vode ka njemu.
301 redirekcija
Služe da se sa određene url adrese saobraćaj trajno usmeri ka drugoj.
Veoma je važno da se redirekcije pravilno postave, jer ako ih ima više od jedne, može doći do opterećenja servera i sporijeg učitavanja sajta, što neminovno nervira posetioce.
Dakle, ne sumnjamo da razumete šta je tehnički SEO i zašto je važan element svake uspešne SEO strategije. Bez tehničke SEO optimizacije teško ćete uspeti da se dobro rangirate.
Poznato je da postoje preko 200 faktora za rangiranje sajta, a tehnički SEO procentualno utiče oko 20% na to. Dobra postavka tehničkih elemenata će vam dati ogromnu prednost nad konkurencijom, jer većina sajtova je loše postavljena.