SEO optimizacija sajtova smatra se jednim od najvažnijih oruđa prilikom pozicioniranja na internetu. Van granica Srbije, kompanije i brendovi ulažu ogroman novac u SEO, jer se vode podacima da 75% ljudi nikada ne posete drugu stranicu Gugla.
Nisu to jedini parametri koji ukazuju na snagu i značaj optimizacije sajta. Na našim prostorima, nažalost, SEO još nije shvaćen na ispravan način. Iako su mnogi čuli za SEO kao pojam, ipak se ne usuđuju da se upuste u to. Upravo u tome leži potencijal i prilika za odlično pozicioniranje proizvoda ili usluga.
U nastavku teksta, objasnićemo šta sve SEO optimizacija uključuje, kako se radi, zbog čega su važne ključne reči za SEO i kako se kreću cene koje se uglavnom kriju.
Šta je SEO optimizacija?
Poznato je da se kompanije svakodnevno trkaju za pol poziciju na Guglu. Jedini validan način da bi u tome uspeli je primena optimizacije. Iako će mnogi reći da je dovoljno platiti Google Ads i time se sigurno pojavljujete prvi na Guglu, realnost je nešto drugačija.
Tome u prilog govore podaci da 81% korisnika posećuje sajtove koje su našli organski.
Dakle, organskim posetama možete očekivati čak 5 puta više poseta, nego putem oglasa.
SEO optimizacija, nije ništa drugo, nego prilagođavanje sajta pretraživačima. Prilikom procesa rada koriste se razne tehnike i metode koje imaju za cilj da organskim putem privuku osobe koje zaista zanima vaš proizvodi ili usluga. Na taj način, Guglu ukazuje da je vaš sajt pouzdan i kredibilan.
- Rezultati preko noći: SEO optimizacija dugoročan je proces na kome se radi svakodnevno. Gugla menja svoj algoritam i načine kojima pozicionira sadržaj. To se najbolje može videti na primeru kada je Gugla favorizovao tekstove u kojima su ključne reči boldovane. Ubrzo je došlo do promene, jer je ustanovljeno da ljudi počinju sumanto da bolduju ceo sadržaj, misliće da će time doći na cilj. Ubrzo se sve promenilo i to više nema efekta.
- Nije opipljivo (vidljivo): Za razliku od izrade sajtova koji se odmah mogu videti golim okom, kod optimizacije sajta nije taj slučaj. Plodovi rada ubiru se tek posle izvesnog vremena.
Kojom brzinom će sajt doći do prve stranice Gugla zavisi od više faktora. Pre svega, kako je urađena optimizacija.
Kako se radi SEO optimizacija?
Rad najviše zavisi od stanja u kom se sajt nalazi. Praksa je pokazala da stariji sajtovi, pogotovu na ovim prostorima, zahtevaju korenite promene. To je posledica izrade sajta bez primene SEO optimizacije.
Zato je kod određenih sajtova neophodno raditi apsolutno sve, dok pojedini portali traže manje zahvata. Bez obzira na to, svaki sajt zahteva tačne početne korake, a to su SEO Audit, analizu konkurencije i ključnih reči, tehnički SEO i On-site optimizaciju.
SEO analiza
Predstavlja temeljan proces kojim će se ustanoviti svi problemi koje sajt ima. Iziskuje mnogo vremena, ali tek po završetku se utvrđuju dalji koraci i strategija rada.
SEO analiza pokazuje šta treba da budu prioriteti, rešenje problema i jasan put kojim treba da se ide. Važno je da se sve sugestije prihvate, jer samo tako ćete uspeti da pobedite konkurenciju. Samo u tom slučaju su rezultati zagarantovani .
Kako funkcioniše Google algoritam?
Internet nudi milijardu različitih podataka. Kada ne bi postojao neki redosled, verovatno ne biste mogli da nađete određni proizvod ili uslugu. Uloga algoritma jeste da sortira sve podatke i korisnicima ponudi najkorsnije u skladu s njihovim upitima.
Tekstovi koji se nalaze prvi na Guglu imaju prosečno od 1400 do 1500 reči.
Prilikom pozicioniranja sajta, Guglu koristi stotine parametra. Zaista mnogo, međutim, postoji 9 najvažnijih stavki za rangiranje sajta ili stranice:
1. Kvalitetan sadržaj
Nije se još dogodilo da je neko uspeo da prešiša tekst koji nudi pouzdane i korisne podatke na određenu temu. Gugl posebno voli i gura ka vrhu sadržaje koji su bogati tačnim podacima, video materijalima i imaju autorit u određenoj niši.
Kvalitetni tekstovi imaju 77% veće šanse za posete, nego kraće forme.
2. Prilagođeno mobilnom telefonu
Izlišno je pisati o upotrebi mobilnog telefona danas. Samo ćem istaći da je 80% najbolje rangiranih sajtova je prilagođeno mobilnom uređaju.
3. Iskustva korisnika
Ovde se ne misli na ocenu vaše usluge ili proizvoda, već kako se korisnici snalaze na sajtu. Zato je prilikom izrade sajta važno da uvek mislite na posetioce, jer su oni na kraju vaše mušterije. Suština je da osobe u što manje koraka dođu do željene informacije ili proizvoda. Svaki nepotreban koraka ili klik više odvratiće ih i napustiće se sajt.
80% korisnika napušta sajta ako se ne otvori u roku od 5 sekundi.
4. Brzina očitavanja
Poput prethodne stavke, brzina je takođe važna. Surova realnost kaže da živimo u doba sa sve manje pažnje. Ljudi jednostavno ne žele da troše svoje vreme na spora očitavanja i sajtove koji trokiraju. Podaci govore da 47% internet korisnika ne čeka duže od 2 sekunde da se sajt otvori.
5. Autoritet sajta
Autorite sajta predstavlja metriku kojom se ustanovljava kredibilitet portala. Izračunava se na osnovu 3 faktora i poređani su ovim redosledom:
- Jačina linkovi – kvantitet i kvalitet
- Organski saobraćaj – prosek mesečnih poseta
- Spamovi – tu spadaju SERP rangiranje, neprirodan visok procenat dofollow domena, neuravnoteženost između linkova i organskih poseta, previše eksternih linkova sa iste IPA adrese, previše eksternih linkova sa iste IPA mreže (hostinga) i postojanje domena sa istovetnim profilom linkova.
6. Interni linkovi
Interni linkovi imaju veoma važnu ulogu za SEO. Povezivanje vašeg sadržaja na sajtu, dodatno ćete pogurati stranice da se što bolje rangiraju. Oni služe da bi pretraživači razumeli i pregledali vaš sajt. Internim linkovima vi ih usmeravate ka relvenatnom sadržaju, nekoj stranici ili proizvodu.
Veoma je važno da interni link bude smislen. Recimo, ako imate sajt koji se bavi raznolikim temama, besmislica je da tekst na temu sobnog cveća povežete sa savetim za krečenje.
Osim toga, interni linkovi pomažu da se posetioci kreću na sajtu. Upravo to utiče na korisničko iskustvo koje smo gore pomenuli.
7. Eksterni linkovi – link building
To su povratni linkovi koji se dobijaju od drugih sajtova i nazivaju se još beklinkovi. Gugl algoritam svrstava povratne linkove među 3 najvažnija elementa za pozicioniranje sajta.
Povratni linkovi direktno utiču na vidljivost sajta i daju mu dodatnu vrednost. Beklinkovima podižete autoritet sajta, jer vaš sadržaj počinje da se smatra korisnim i poučnim. Treba odmah istaći da postoje loši i dobri povratni linkovi.
Preko 65% sajtova nema nijedan beklink ka svom sajtu!
Prednost se uvek daje kvalitetnim beklinkovima, jer vredne stotinu puta više nego slabi. Nije isto da li vaš reket preporučuje komšija ili Novak Đoković.
8. Signal s društvenih mreža
Društvene mreže mogu doprineti da vaš sajt privuče posetioce. Najveći uticaj na to imaće koliko je putem društvenih mreža podeljen vaš proizvod ili usluga. Ako korisnici kroz društvene mreže krenu da dele stranice s vašeg sajta, to će dati signal Guglu da je potencijalno vaš sadržaj koristan i relevantan.
9. Bezbednost sajta
Sigurnost korisnika na sajtu nalazi se visoko na lestvici. Pogotovu to važi za e-commerce sajtove , gde se može plaćati karticama. Nikako ne smete navesti korisnika da posumnja da će njegovi podaci i novac biti zloupotrebljeni. Obratite posebno pažnju ako imate takav sajt, jer ćete i najmanju grešku papreno platiti.
Ako ste mislili da će navedene stavke biti dovoljne da se bolje rangirate, grdno se varate. Sada ćemo pojasniti šta su On-site i Off-site SEO optimizacija.
Vrste SEO optimizacije
SEO optimizacija može da se podeli na 3 dela koji zajedno doprinose što bolje rangiranju sajta.
On-site SEO
Naziva se još i On-page optimizacija. Ovaj način rada podrazumeva sve procese koje treba uraditi unutar samog sajta. To se odnosi na sledeće:
- Ključne reči – kičma uspeha, ako težite dobroj optimizaciji. Važno je da one budu u skladu s vašom publikom.
- Optimizacija meta-naslova i opisa – naslov predstavlja naziv vašeg sajta i rezime. Tu je neophodno da tekst bude napisani korišćenjem ključnih reči. Neophodno je da bude povezan sa stranicom, a broj karaktera je od 30 do 60.
S druge strane, opis služi kako biste uputili posetioce o čemu je reč. Prilikom pretrage, on se nalazi odmah ispod samog teksta. Preporuka je da uvek sadrži CTA, dužina je od 30 do 170 karaktera.
- Alt-tagovi – oni su namenjeni da se ubace u slike. Time će biti omogućeno indeksiranje od strane Gugla. To, takođe, pomaže da se rangirate putem fotografija prilikom pretrage.
- Interni linkovi – kao što smo pomenuli, pomažu da se vaši posetioce bolje kreću na sajtu i samim tim imaju dobro korisničko iskustvo.
- URL struktura – trebalo bi da imaju u sebi ključne reči u skladu sa stranicom. Takve stranice privlače više saobraćaja.
Off-site SEO
Iz samog naziva možete da pretpostavite šta je posredi. Tu se najviše mislim na beklinkove, promociju na društvenim mrežama i jačanje autoriteta portala.
Preporuka je da za povratne linkove koristite jače sajtove. Još bolje, ako oni dolaze iz niše koja je identična vašoj. Obratite pažnju na pravila, jer vas Gugl može “častiti” penalima koji mogu biti ozbiljan udarac i od njih se teško oporavljate.
Za autorite sajta najvažnije je da vam je sajt tehnički dobar. Uklonite 404 stranice, stavite akcenat na beklinkove i počnite polako.
Društvene mreže korstite da promovište sadržaj koji smatrate najzanimljiviim. Ako ljudi počnu da ga čitaju i dele, to će biti znak za Gugl da vam je tekst dobar. Na poklon ćete dobiti rast autoriteta i pomeranje ka prvoj strani.
Tehnički SEO
Ova optimizacija odnosi se na same karakteristike sajta. Neki od primera su brzina očitavanja sajta i bezbednost. Naravno, to nisu jedini elementi. Da biste što bolje uradili tehnički SEO, obratite pažnju na sledeće stvari:
- SSL (Secure Socets Layer) – ovaj deo odnosi se na sigurnost. Lako ćete uočiti koji sajtovi to imaju, oni počinju sa https://. Sajtovi koji imaju ovaj sertifikat imaju prednost prilikom rangiranja.
- XML mapa sajta – služi da pomogne pretraživačima dok su na vašem sajtu. To je vrsta smernica gde se šta nalazi, da li su stranice ažurirane i koje su najbitnije za sam sajt.
- Brzina sajta
- GSC (Google Search Console) – besplatan alat koji služi da bi se vaše stranice indeksirale. Prijava je besplatna, kao i sam alat. Ubrzava proces rangiranja vašeg sajta.
- Dupli sadržaj – bilo kakav dvostruki sadržaj smatra se hvatanjem krivine i zbunjuje pretraživač. To se tretira kao pokušaj da se dobije još organskog saobraćaja, zato obavezno uklonite sav dupli sadržaj.
- Mobilni telefon – već smo istakli važnost ovog segmenta. Gugl daje prednost sajtovima koji su prilagođeni mobilnom telefonu.
Istraživanje ključnih reči
Kamen temeljac prilikom rangiranja vašeg sajta. Ovim dobijate uvid šta osobe traže putem pretraživača kako bi došli do željenog podataka ili usluge. Upravo njih koristite prilikom optimizacije sajta da bi što jednostavnije došli na vaš sajt.
Bez ključnih reči nećete moći ništa da uradite, zato se posebno osvrnite na ovaj deo. Poenta je da Gugla algoritam što preciznije razume šta nudite i čime se bavite.
Odmah skrećemo pažnju da to ne znači da kanibalizujete sadržaj, jer to nije dobro. Tekstovi treba da zvuče prirodno, a ne da budu krcati pojmovima i frazama, jer tako neće biti čitki.
Analiza konkurencije
Da biste znali šta radi konkurencija, potrebno je da ih istražite. To se radi korišćenjem raznih alata, putem kojih dobijate uvid u njihov rad. Odatle možete izvući pregršt važnih podataka koji vam mogu pomoći u radu.
Osim toga, videćete pozitivne i negativne strane, tako da možete izbeći njihove greške. Uvek gledajte konkurenciju koja se rangira najbolje za najvažnije ključne reči. Njih treba da pobedite i preuzmete im tron.
Cena SEO optimizacija
Verovatno deo koji vas najviše zanima.
Najčešći odgovor na ovo pitanje: Zavisi! To donekle jeste tačno, međutim, cene optimizacije mogu se utvrditi.
Recimo, u SAD cene optimizacije mogu se kretati od 1,500 do 10,000 dolara mesečno. Na cenu utiče više stvari. Nije isto da li neko samo piše SEO tekstove, meta opise i naslove, kao i alt-tagove ili želi da uradi tehnički SEO.
Na našim prostorima najčešće se rade osnove, to su optimizovani tekstovi, meta opisi i naslovi i slike. Za te usluge cena variraju od 300 do 500 evra. Imajte na umu da je ovo najosnovnije.
Zato nemojte da se upecate, ako vidite da neko nudi kompletnu SEO optimizaciju za 500 evra, to nije realno. Tu mislimo na Off-site, tehnički SEO i povratne linkove.
E-commerce sajtovi su zasebna priča i tu su cene znatno veće. Ovakvi sajtovi traže poseban vid SEO optimizacije, kao što je opis proizvoda i druge neke elemente, što uvećava cenu. Osim toga, tehnički SEO ovde i te kako dolazi do izražaja.
Zato, ako imate na umu prodajni sajt, biće neophodno da izdvojite više hiljada evra da biste sve uradili kako treba. Koliko para ćete tačno dati, zavisi od količine proizvoda na sajtu i broja stranica. Što više stranica imate na sajtu, to je SEO optimizacija skuplja.
U ovaj deo, uglavnom, ne ulazi cena povratnih linkova. Jednostavno, pojedini beklinkovi na našim prostorima imaju veoma visoke cene.
To su najčešće najveći i najposećeniji portali u državi. Zato se to odvojeno naplaćuje, pošto se sa klijentom razradi strategija i ustanove mogućnosti. Nemojte očekivati da za osnove usluge imate jake beklinkove, to je prosto nemoguće.
Mi naše cene držimo javno i transparentno. Uvek dolazi u obzir da se napravi paket prema vašim željama.
Nadamo se da vas tekst nije umorio i da vam je SEO optimizacija jasnija, ali nije moglo drugačije. Svi naši tekstovi napisani su da što bolje ljude upoznaju sa SEO veštinom, kako bi bolje razumeli njenu važnost, a potom je i primenili.