Ljudi se danas mahom upoznaju s proizvodom i uslugama putem Gugla. Iako je, možda, vaša ponuda najbolja i najkvalitetnija, sve to pada u vodu ako ne mogu da vas nađu. Da biste se što bolje rangirali, neophodan je link building.
Šta predstavlja SEO link building, čemu služi i zbog čega se smatra jednim od ključnih faktora za pozicioniranje, pročitajte u nastavku teksta.
Šta je SEO link building?
Pisali smo o važnosti SEO optimizacije i zašto je nužna, ako želite da budete vidljivi na internetu. Red je da detaljno objasnimo i link building, jer ćete tako bolje razumeti zašto treba da obratite pažnju na ovaj segment.
Link building čine 2 stvari – strategija i povratni linkovi (beklinkovi). Njihova upotreba predstavlja tehnike koje imaju za cilj da tokom izvesnog perioda unaprede vašu poziciju na Guglu, a samim time vidljivost vašeg brenda.
Suština je da imate povratne linkove sa sajtova koji imaju veze s vašim proizvodom.
Broj povratnih linkova je direktno povezan sa količinom organskog saobraćaja. Čak 94% onlajn sadržaja nema nikakav beklink.
U tome vam pomažu različite tehnike, mada, nisu sve dobre i mogu vam naneti štetu, odnosno, dobićete penale od strane Gugla. U grupu loših metoda spadaju:
- Ubacivanja linka u postojeći sadržaj
- Promovisanje korišćenjem komentara na forumima i portalima
- Konstanta razmena linkova sa istim sajtovima i portalima koji se nalaze na istom serveru (hosting)
Ovo nisu jedine loše tehnike, ali možete da steknete sliku o čemu se radi. Na samom začetku interneta, ovakve stvari bile su neminovne. Vremenom je Gugl algoritam značajno poboljšan, te više nema svrhe raditi išta slično.
Danas link building izgleda sasvim drugačije i ozbiljnije. Tekstovi su novi i uvek sadrže link ka pažljivo odabranoj ključnoj reči. Koriste se razni alati koji služi da se istraži konkurencija, a najpoznatiji su Ahrefs i Semrush koji nisu besplatni.
Sajtovi koji su prvi na Guglu imaju prosečno skoro 4 puta više beklinkova nego stranice koje se nalaze od 2. do 10 mesta.
Ovo je samo uvod u link building i šta nosi sa sobom. Tek vas čeka upoznavanje s ovim segmentom SEO optimizacije.
Zašto je važno raditi link building?
Verovatno ste već stekli ideju zašto je link building bitan. Bez toga znatno ćete umanjiti mogućnost da budete vidljivi na internetu prilikom pretraga. Nije nemoguće, ali će vam biti potrebno mnogo više vremena da biste to postigli.
Link building mora i treba da se nalazi u vašem SEO arsenalu.
Šta je anchor tekst i kako ga primeniti?
Anchor tekst predstavlja reč u koju ubacujete link radi lakšeg snalaženja na sajtu. Time pokazujete pretraživaču šta je tematika vašeg sajta. Postoje različite vrste anchor teksta i njihova upotreba zavisi od toga, šta želite da postignete.
Osim toga, anchor tekst najčešće se koristi za seo link building, jer tada definišemo ključne reči za koje želimo da rangiramo i u njih ubacujem hyperlink koji vodi na određenu stranicu ili početnu stranu sajta.
Šta su do-follow i no-follow linkovi?
Postoji 2 načina kako možete svoj sajt da povežete sa drugim. Jedan način predstavljaju dofollow linkovi, a drugi je nofollow. Iako obe metode povezuju sajtove, njihova uloga se razlikuje.
Dofollow
Ova vrsta linkova koristi se kako bi uticali na autoritet vašeg sajta i bolju vidljivost. Njima ukazujete na stranice za koje želite da se rangirate.
Nofollow
S druge strane, ova vrsta linkova ne utiče na snagu i vidiljivost sajta. Primenom nofollow linkova vi dajte smernice za koje strane ne želite da se rangirate i da trošite link juice.
Šta je autoritet sajta i čemu služi za link building?
Autoritet sajta predstavlja broj kojim se utvrđuje koliko je vaš portal kvalitetan. U ovom slučaju, ne samo da vam je potreban SEO, već link building igra ključnu ulogu. Cilj je da povratnim linkovima pogurate najvažnije stranice, kao i početnu stranu sajta.
Naravno, možete koristiti i društvene mreže. Ipak, osnova treba da budu kvalitetni beklinkovi sa relevantnih portala.
Dobe i loše SEO strategije
Nisu sve strategije i metode dobre za vaš brend. Od njihove upotrebe zavisi vaše pozicioniranje i kako će vas Gugl tretirati.
Najpoznatije strategije za optimizaciju sajta su White Hat, Black Hat i Grey Hat.
White Hat SEO strategija
Iz samog naziva može se mnogo toga zaključiti. U prinicipu, White Hat strategija predstavlja građenje linkova u skladu sa pravilima pretraživača.
Smatra se etičkim metodama koje daju dugoročne rezultate, i to ne samo putem pretraga, već i iskustva korisnika. Tu spadaju:
- Kvalitetan sadržaj
- Relevantne ključne reči
- Dobar dizajn sajta
- Kvalitet, a ne kvantitet povratnih linkova
- Ograničena upotreba AI alata (Chat GPT)
- Guest blogging (posting)
Kada počnete da primenjujete SEO, uvek se držite ove strategije. Tada nećete biti podložni penalima, imaćete bolje rezultate i korisnici će biti zadovoljni.
S druge strane, White Hat strategija zahteva znatno duže vremena da biste primetili rezultate rada. Strpljenje, znanje i dobar plan su ključni za vaš uspeh.
Black Hat SEO strategija
Potpuno suprotno od prethodne strategije je Black Hat. Ovaj način rada krši sva pravila pretraživača u cilju što bržeg i boljeg rangiranja.
Da li može da donose rezultate? Da, ali kratkoročne.
Black Hat pomaže da brzo stignete do cilja, ali pitanje je vremena kada će Gugl to uočiti, a samim tim i kazniti vas. Mnoge tehnike ove strategije odavno nemaju poentu. Recimo, počnete da razmenjujete linkove samo sa dva sajta koja se nalaze na istom serveru. Iako su povratni linkovi jasan signal da je vaš sadržaj zanimljiv, u ovom slučaju to nije tako. Jednostavno, Gugl lako utvrđuje odakle dolaze i šta je posredi.
Ovo je samo jedan primer raznih zloupotreba link building strategije. U svakom slučaju, nemojte nikada ići ovim putem, jer ćete skupo platiti. Glavna 3 razloga zašto ne treba da primenjujte Black Hat su:
- Utiče negativno na vašu vidljivost, rangiranje i sam brend.
- Nisu mogući dugoročni rezultati.
- Dovodi do lošeg korisničkog iskustva.
Osim toga, izbegavajte zatrpavanje sajta i tekstova ključnim rečima, kopiranjem tuđeg sadržaja, korišćenje sponzorisanih tekstova na drugim portalima, spamovanje blogova, foruma i druge metode.
Grey Hat SEO strategija
Sada dolazimo do najzanimljivijeg dela, a videćete i zašto.
Ova tehnika ne spada u loše, ali ni dobre. Samo ime kaže da je to siva zona koja se koristi u mnogim nišama poprilično.
Da li je ovaj način rada loš ili dobar? Zavisi sa kim razgovarate.
Gugl ima veoma precizne smernice šta se smatra pogrešnim. Da biste što bolje razumeli Grey Hat metode, objasnićemo ih kroz primere.
Ako vas zanima šta je Grey Hat SEO, Gugl će vam prikazati rezultate u kojima se ova strategija definiše kao mešavina White Hat i Black Hat metoda.
Ipak, to je nešto između. Zasigurno nećete javiti pretraživaču da se time služite, a niti ćete odmah biti kažnjeni zbog toga. Nije nužno loš pristup radu, ali primenjuje se pažljivo radi boljeg rangiranja. To se najbolje vidi na sledećem primeru.
Plaćanje povratnih linkova smatra se lošim, međutim, šta ako je tekst na sajtu originalan, izvanrednog sadržaja, koristan za posetioce i prirodno se deli na društvenim mrežama?
Da li je to prestup? Objektivno, siva zona. Još jedan primer odnosi se na korišćenje AI alata (Chat GPT).
Ako bi se vodili strogim pravilima, Gugl preferira tekstove koje su napisali ljudi. Njih smatra relevantnim i nagrađuje ih boljim pozicijama. S druge strane, ako je Chat GPT pametno istreniran da proizvodi briljantan sadražaj za korisnike koji je koristan i uz to se preuzima od strane drugih, onda opet dolazimo do sive zone, zar ne? A šta koristi SEO zajednica?
Zavisi na koga naiđete, ali praksa pokazuje da velika većina pliva između White i Grey strategije.
White Hat je stub dobre i kvalitetna SEO optimizacije, potpomognuta Grey metodama. Elem, ako se dvoumite da li igrate fer ili hvatate krivine, zapitajte se da li bi javili Guglu šta smerate.
Dakle, SEO link building je važan deo optimizacije sajta. Ako je primenite na ispravan i dobar način, bićete iznenađeni kakve rezultate možete da postignete.